Fakta om MC udstødninger

Her giver vi svar på de spørgsmål i typisk støder på når vores kunder ønsker ny udstødning.

  • Hvad er en slip-on?

En slip on udstødning er det bagerste af udstødningen, dvs en lyddæmper og den bagerste del af røret indtil dæmperen. Rør og dæmper skubbes indover hinanden og monteres med spændebånd eller fjedre.

  • Hvad er en bolt-on?

En bolt on udstødning er det bagerste af udstødningen, dvs en lyddæmper samt ophæng. Dæmperen monteres ved at bolte den på den originale flanche med 3-4 bolte.

  • Hvad betyder komplet eller full system?

Et komplet system eller full system er en udstødning hvor alt er med, dvs forrør, mellemrør og lyddæmper.

  • Er det lovligt at skifte udstødning?

Såfremt udstødningen er CE mærket er udskiftning lovlig. Katalysator må IKKE fjernes.

  • Kan jeg selv skifte min udstødning?

Hvis dine hænder vender rigtigt, så er montering af en slip on eller bolt on udstødning relativt let. (Se gerne vores guide – link i bunden af siden), ved montering af komplette udstødnings systemer, anbefaler vi at du bruger dit lokale mc værksted. Her er der mange ting at tage højde for og flere ting der kan gå rigtig galt.

  • Skal min mc omdysses eller justeres med en ny udstødning?

Ja og nej! Alle vores scorpion udstødninger og vores slip on udstødninger fra Cobra er lavet til at kunne monteres og køre uden indkøring på rullefelt. Dog er sagen en anden, hvis du fjerner katalysatoren og/eller monterer et komplet udstødnings system. Dette pga det markant øgede flow og deraf kravet om mere brændstof.

  • Hvad er en db killer?

En db killer er en fløjte der giver mere modstand i udstødningen og dæmper lyden. DB killeren kan tages ud, men udstødningen er kun lovlig med den monteret.

  • Hvordan holder jeg min udstødning pæn?

DIn udstødning bliver meget varm og skidt brænder let fast. Sørg for at din udstødning bliver vasket ren hver gang du har kørt og fjern øjeblikkeligt olie og fedt hvis det kommer på. Brug aldrig kemikalier på carbon, keramisk eller lakerede overflader.

  • Hvad er en katalysator og må man fjerne den?

En katalysator er et filter der opfanger en stor del af de forurenende partikler som ellers ville udledes af udstødningen. Er mcén født med katalysator, må denne ikke fjernes, kun erstattes af en tilsvarende model. (Euro 2-3 etc) – en katalysator tager både lyd og effekt, men på moderne køretøjer er effekttabet minimalt.

  • Medfølger der rør og hvad man ellers skal bruge til montering af den nye udstødning?

Ja, der medfølger alt du skal bruge til montering. Dog kan du på enkelte udstødninger komme ud for at pakninger ikke medfølger, disse skal købes hos din mc forhandler.

  • Hvad hvis jeg bliver stoppet med min nye udstødning?

Hvis du har købt en godkendt udstødning og du ikke er blevet fristet til at fjerne db killeren, så kan du henvise til  godkendelsesnummeret som findes på selve potten.

  • Kan min MC synes med min nye udstødning?

Som udgangspunkt kan din mc synes med din udstødning, såfremt den er godkendt og monteret med db killer. Bemærk at det ikke er tilladt at fjerne katalysatoren.

  • Hvor meget effekt giver min nye udstødning?

Selve udstødningen tilfører ikke motoren kræfter, den tillader blot at motoren kan trække vejret mere frit, hvilket øger effekten. Effektgevinsten svinger meget fra mc til mc, på enkelte mc modeller er der ingen nævneværdig effektændring, men på de fleste er gevinsten mellem 3-5% flere hk.

 

  • Hvordan lyder en type udstødning i forhold til en anden?

Det er et spørgsmål som vi får ret ofte. Og ofte har vi kunder som foretrækker lyden i f.eks en carbon udstødning frem for en titanium udstødning. Vi kan IKKE høre forskel – ihvertfald ikke når udstødningerne er nye og dæmpeulden er nyt og effektivt. Der kan være en mindre forskel når ulden med tiden bliver gammelt. Der hvor vi oplever den største lydmæssige forskel er på længden og formen på udstødningen. Jo kortere selve potten er, jo mere aggressiv lyd. Hvis man tager en Cobra C5 som eksempel, så fås den i 3 længder. Den lange på 450mm er meget kultiveret og lyden med db killer ligger tæt på den originale udstødning, bare med lidt mere af alt det gode. Tager du til sammenligning den korte på 350mm, så får du en aggressiv og mere snerrende lyd, som kan være kombineret med lidt knald når du lukker af for gassen. Et rigtig godt kompromis er modellen på 400mm. Den har det hele.

Det er en udbredt misforståelse af man kan få en mc (lad os sige en række 4 motor) til at lyde dybere, som f.eks en V2. Det er motorens karakteristik der alene bestemmer lyden, dvs boring og slaglængde, samt tændingsrækkefølge. Udstødningen dæmper kun lyden i  større eller mindre omfang. Dog kan lyden påvirkes så den buldrer eller snerrer og knalder, mere eller mindre. Hvis man tager en Cobra C5 som eksempel igen i 350mm og  holder op mod f.eks en Cobra Hypershots, så vil Hypershots lyde klart mere aggressiv og måske også en anelse dybere. Det skyldes at Hypershots ikke har et kamme fyldt med uld til at dæmpe udstødningen, så her vil lyden både komme ud af udgangen, men også igennem “væggene” i udstødningen. Det eneste der dæmper lyden i denne type udstødning er db killerne.

  • Hvorfor er der så stor prisforskel på de dyre mærker og de billigere? Er de dyre bedre?

Endnu et spørgsmål som vi får rigtig ofte. Svaret er ikke ligeud af landevejen – og dog… Vi hos mcudstødning.dk skelner mellem brug til landevej og racerbane. Et dyrt og kendt udstødningsmærke er ofte blevet kendt ved deres engagement i motorsport. Disse mærker forsker meget i hvordan de kan hive mest muligt effekt ud af en motor til banebrug. Der investeres rigtig mange timer på især forrørene og der bliver lavet RIGTIG mange prototyper og køres rigtig mange test kilometer på bane og rullefelt, før det endelige system kommer i handlen. Dette koster naturligvis mange penge, og det samme gør det at få en top MotoGP eller SBK kører til at benytte lige dette system. Denne regning kan kun sendes et sted hen, det er til dig som kunde. Som tidligere nævnt, ligger magien i forrørene og ofte er gevinsten med lavere vægt, større end effekt gevinsten. Når vi snakker om udstødninger til gadebrug, så er udstødnings producenterne delt i to lejre. De helt billige producenter som ofte findes på Ebay og i UK, hvoraf nogle enkelte laver produkter i ok kvalitet, også de seriøse som kan dokumentere hvad deres udstødning giver dig af gevinst. Dertil kommer at en helt billig udstødning, sjældent har en godkendelse der gør at du må benytte den på offentlig vej i EU. Dette kan i værste fald koste dig et kørselsforbud og en synsindkaldelse, plus en bøde. Vores erfaring med udstødninger til gadebrug, er afspejlet i vores produktsortiment, vi har kæmpet hårdt for at kunne tilbyde dig, de produkter hvor vi mener at du får mest for pengene, når vi snakker kvalitet, effekt/vægt og pris.