fbpx

YSS affjedrings test – Suzuki GSF600 Bandit 1998

YSS shock test

Før vil jeg lige indskyde jeg IKKE, har fået betaling for at lave denne test. Og jeg har betal denne dæmper af egen lomme. Bare lige for at udelukke, dette resultat er “købt”.

Desvære findes der ikke “High end” dæmpere til denne model. Så denne test giver IKKE, udtryk for helle YSS’s dæmper program. Så derfor må man ikke sammenligne, med eks Ohlins TTX dæmper eller andre top dæmpere.
Denne test bør kun sammenlignes, med andre dæmpere af “Gasamulsion” typen. Det vil siger dæmpere hvor gas og olie er i samme kammer.
Nogle er de problemer jeg, skriver om senere i testen. Er kendte general problemer i “Gasamulsion” dæmpere. Uanset hvad mærker der står på dem.

Top-end YSS dæmperne, vil bliver testet senere i en mere seriøs test. Hvor jeg vil test YSS mod flere top dæmpere.

Test cyklen er en Suzuki Bandit 1998, som ind til nu har kørt 55.000 Km på den original bagdæmper.

Mit første indtryk, da jeg afmonteret fjedren: “Åhhh nej, ikke et lille stempel og en tyk stempelstang”. De to ting plejer altid, at give en stor varme udvikling.

1. Test Affjedringmaskinen.
Formåler er at måle den fysiske, modtand dæmperen laver.
Maskinen måler derfor både komparation og retur i en test cyklus.
Der er mål 10 cyklus ved hver hastighed fra 50-550 mm/sek. Og med en slaglængte på 50 mm.

Som forventet, så kom der meget varme ud af dæmperen.
En typisk test vil starte ved 45 grader, og de fleste top dæmpere vil typisk forøge varmen med 10-15 grader.
Den pågældende YSS dæmper, var oppe en temperatur forøgelse på 50+ grader.
Varme i sig selv er dog ikke et problem, da det er meget typisk på “Gasamulsion” dæmpere.
YSS har valgt at ligge en meget stor, dæmperkraft i selve dæmpere. Formentlig for at udligne, den manglede dæmper evne som Bandit’en altid, har være kendt for.

Max komparation på YSS er 490 Kg Vs org 380 Kg
Max Retur på YSS 150 Kg Vs org 65 Kg

Som det også tydelig, fremgår af de to sæt grafer. Så er YSS’en lang mere progressive, i sin dæmper karaketiks, end den originale dæmper.
For at forsimple det lidt, så betyder det. At dæmperen har langt mere dæmperkraft og har letter ved at stoppe “bump”.

2. Test RoadTest
Jeg monterende et sæt fjeder også fra YSS for at mache den nye bagdæmper.
Nu snakker vi pluck and play kit, som “bare” er tage ud af kassen. Og monteret på cyklen, uden at gøre noget andet. Der er ikke justerer “Sack” eller ændre på dæmper setting.

Resultatet er faktisk lidt skærmende, en 20 år gammel Bandit. Som pænt sagt, opførte sig som en slatten havelåge. Har faktisk forvandlet sig til en rigtig behaglig gadecykel.

Jeg har gemmen mit arbejde, som motorcykel mekaniker. Montere mange aftermarket, dæmper på mange Bandit’er. Men jeg har endnu ikke, oplevet så markant forbedring før.
Ja en TTX dæmper er bedre, men den koster så også meget mere. Og jeg har nok min tvivl til, stel og bremser ville kunne mache en TTX.
Så alt i alt, lever det her low cost kit. I den grad op til forventningerne, om ikke over mine forventningerne.
Det eneste negative jeg har fundet, er den pinol skrue. YSS har valgt til at holde fjederforspændet med..

Ud over det, så kan jeg kun kraftig anbefale dette kit. Til lidt ælder cykler.

Mvh
Henning Larsen / DynoMasterPro

 

Dette indlæg var udgivet Test og tagged .

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.